לחצתי, מסרתי פרטים ונלחצתי – מה עכשיו?

איך לפעול במקרה שלא זיהיתי את הסימנים, ושלחתי פרטים?

הנדסה חברתית מנצלת את העובדה שבני אדם עלולים ליפול למניפולציות פסיכולוגיות, לחוסר ריכוז ואף לטעויות. הודעות דיוג מכוונות לגורם האנושי הבסיסי הזה. אם זה קרה לך, אין מה להילחץ - יש מה לעשות.

הנה כמה המלצות שיסייעו לך לפעול נכון במקרה הצורך (מוגש מטעם מערך הסייבר הלאומי):

  • תוכנות הגנה - אם פתחת קישור שנראה לך חשוד, כדאי להשתמש בתוכנות ובשירותי הגנה ייעודיים, כגון: אנטי וירוס, חומת אש, מערכות לגילוי / מניעת חדירות, שיעזרו לך לזהות במה מדובר.
  • החלפת סיסמה - במקרה שמסרת את הסיסמה או קוד ייחודי בהודעת דיוג או לגורם זר, מומלץ להחליפם בכל החשבונות לסיסמה ארוכה, מורכבת וקשה לניחוש. כמו כן, ניתן להשתמש בתוכנות ייעודיות ליצירת סיסמאות מורכבות.
  • הגדרת אימות דו שלבי/רב גורמי – אימות נוסף לסיסמה, כמו קוד ייחודי, קוד שמתקבל במסרון או בדוא"ל, או קוד שנוצר ב"מאמת החשבונות" – מומלץ להגדיר אופציה זו בכל חשבון ואפליקציה שמאפשרים זאת, זה יספק לך שכבת הגנה נוספת.
  • ביטול כרטיס אשראי ועדכון הבנק - במקרה של מסירת פרטי חשבון הבנק או כרטיס האשראי באתר מתחזה, כדאי לבצע את הפעולות הבאות: ביטול, חסימה או השהייה זמנית של כרטיס האשראי; עדכון הבנק ו/או חברת האשראי בנסיבות המקרה; מעקב שוטף לפעולות חשודות בחשבון ובדיקה האם נוצרו הוראות קבע חדשות שאינן מוכרות. במקרה של זיהוי חיוב שלא ביצעת, דווח מיד לחברת האשראי או לבנק וצור קשר עם המשטרה.
  • הגדרת התראות - כדאי להגדיר קבלת מסרון או דוא”ל על כל רכישה המתבצעת בכרטיס האשראי באמצעות חברת האשראי או הבנק. קיימים אתרים המאפשרים לבדוק בקלות וביעילות אם פרטים, כמו כתובת דוא"ל וסיסמה דלפו. במידה והפרטים נחשפו, כדאי להחליף סיסמה ולהגדיר אימות דו שלבי בכל החשבונות המאפשרים זאת.
  • דווח - אם נתקלת בהודעת דיוג או שמסרת פרטים לאתר מתחזה או לגורם זר, דווח למערך הסייבר הלאומי בטלפון 119*.

 

עדיין לא נרשמת לניוזלטר שלנו?
טיפים וכתבות מקצועיות היישר לתיבת המייל שלך!
 
 
שם מלא
כתובת מייל